niedziela, 9 sierpnia 2015

Dieta ketogeniczna - tłuszczowa. Co i jak?

Czym jest dieta ketogeniczna - tłuszczowa?



Dieta ketogeniczna, głównie znana większości osób jako dieta odchudzająca. Stworzona została w latach dwudziestych poprzedniego wieku jako forma terapii w padaczce u dzieci, a także stosowana w rzadkich chorobach metabolicznych i neurologicznych. Jako dieta redukcyjna została uznana niejako przypadkowo i przy okazji. 

W skrócie działanie diety polega na tym aby przy zerowym lub bardzo znikomym spożyciu węglowodanów, nauczyć organizm wykorzystywania, jako źródła energii, tłuszczów zapasowych. Poprzez ograniczony dostęp do glukozy, organizm produkuje tzw. ciała ketonowe. Ciała ketonowe są ubocznym produktem procesu spalania krążących we krwi wolnych kwasów tłuszczowych. W ten sposób organizm znajduje sobie alternatywne źródło energii. 





Co mogę jeść podczas diety ketogenicznej?

Głównie zjadam to, co zawiera są tłuszcze, białka i witaminy:
mięso, ryby, jaja, oleje, twarogi, sery, masło, śmietana, orzechy, zielone warzywa

Czego nie mogę jeść podczas diety ketogenicznej?

Jak już wyżej zostało napisane - nie spożywam węglowodanów. Nie jem kasz, makaronów, pieczywa, owoców, ziemniaków, kukurydzy, warzyw korzeniowych i wszystkiego co zawiera węglowodany.

Maksymalna ilość węglowodanów w ciągu dnia to około 20g, które mogą być "przemycone" w warzywach np. brokułach, cebuli itd.

Po co mi dieta ketogeniczna?

Stosuję ją w celu lekkiej rekompozycji ciała, czyli pozbyciu się kilku procent tk. tłuszczowej i braku utraty tk. mięśniowej. Co za tym idzie, również zależy mi utrzymaniu możliwości siłowych swojego organizmu.



Zalety diety ketogenicznej?

Jak dla mnie po prostu wygoda i bardzo dobra tolerancja diety bez węglowodanowej. Stosowałam ją jakieś 8 lat temu i byłam bardzo zadowolona z efektów. W tamtym czasie jednakże spożywałam za dużo białka. Obecnie spożywam mniej więcej o jedną trzecią ilości tłuszczu więcej niż białka. 
Wygoda polega również na tym, że mogę spożywać różne rodzaje mięsa - co przy zwiększonej aktywności outdoorowej jest bardzo rozwijające również kulinarnie :)

Wady diety ketogenicznej?

Taki układ wartości odżywczych powoduje zakwaszenie organizmu. Należy pamiętać ZAWSZE o spożywaniu warzyw w każdym posiłku. Dieta ketogeniczna może być pozbawiona błonnika, który przyjmuję w wersji sproszkowanej. 
Bardzo ważna jest uważność w wybieraniu produktów. Obecnie praktycznie wszędzie można znaleźć "dosypkę" syropu glukozowo-fruktozowego i innych ukrytych węglowodanów. 



Poniżej zamieszczam mój jadłospis z jednego dnia.


Z pewnością jest to specyficzny rodzaj diety i nie dla każdego. Zanim podejmiesz się jej stosowania koniecznie sprawdź swoje zdrowie!

Jeśli masz jakieś doświadczenia z dietą tłuszczową - napisz o tym w komentarzu. Jeśli wpis okazał się interesujący - udostępnij na swoim Facebooku. 

2 komentarze:

  1. Warto poznać, jako alternatywę np. przy odchudzaniu. W moim przypadku sprawdza się świetnie.

    OdpowiedzUsuń

Dzięki za komentarz. Tu liczy się Twoje zdanie.